Team HauCon La Gomeralla

HauConin porukka pääsi pakollisen pandemiatauon jälkeen taas Team Building -matkalle, kohteena oli tällä kertaa Kanarian saariin kuuluva la Gomera. Edellinen reissumme suuntautui Kroatiaan, missä purjehdittiin neljä päivää Splitin saaristossa. Tälläkin kertaa matkaan liittyi meri. Kävimme saattamassa Two Rowing Finns -kaksikon eli kokeneet valtameripurjehtijat John Blässarin ja Markus Mustelinin soutumatkalle kohti Karibiaa.

Gomera a

Kansainväliseen Talisker Challenge -kilpailun osallistuneiden Jollen ja Markuksen tavoitteena oli kiinnittää huomiota meriä uhkaavaan saastumiseen ja kerätä samalla tukea Itämeren suojeluun. Kaverit myös saavuttivat tavoitteensa hienosti ja saivat kokoon 100 000 euroa muutama kuukausi maaliin tulon jälkeen.

Lähetimme soutajat matkaan veneestä käsin, mutta ehdimme tehdä reissun aikana paljon muutakin. Toimitusjohtaja Björn Lindgren oli suunnitellut meille monipuolisen ohjelman ja kiersimme vuoristoista saarta sekä pyöräillen että pikkubussilla.

Matkamme alkoi Helsinki-Vantaalta, mistä lensimme Teneriffalle. Yöpymisen jälkeen jatkoimme lautalla Gomeralle. Siellä meitä oli vastaanottamassa toinen soutajista Jolle Blässar, joka esitteli meille soutukilpailun lähtöpaikkaa. Saimme tutustua veneeseen ja tavata myös muita sponsoreita. Satamasta hurautimme minibussilla vuoristokylään lounaalle. Siellä vaihdoimme lennossa kulkuvälinettä ja lähdimme pyöräilemään jyrkkää ja kiemurtelevaa vuoristotietä kohti saaren korkeinta huippua. Saimme onneksi vähän tasoitusta sähköpyörillä. Huipulta pyöräilimme tutustumaan paikalliseen viinitilaan. Päivällä saatu raitis ilma ja runsas illallinen nukuttivat hyvin.

Gomera c

Seuraavana päivänä tutustuimme saaren pohjoispuoleen, missä meillä oli opastettu vaellus. Syrjäisessä

kylässä paikalliset esittelivät meille myös harvinaiseksi käyneen saaren vanhan vihellyskielen. Vaelluksen jälkeen saavuimme takaisin satamaan katsomaan soutukilpailun lähtölaukausta ja tsemppasimme soutajakaksikkoa ensimmäiset kymmenet metrit veneestä käsin.

Tiimimatka oli tervetullut irtiotto vakiokuvioista ja näimme upeaa luontoa, jylhää vuoristoa ja vihreitä metsiä. Olimme tavanneet koronan tuomien poikkeusolojen takia muutenkin harvemmin, joten oli mahtavaa reissata ja vaihtaa ajatuksia ja ideoita vähän rennommissa merkeissä oman tiimin kesken.